Waar vindt het evenement plaats?
Middelstegracht 36
2312 TX, Leiden
Wanneer vindt het evenement plaats?
We presenteren in het kader van Internationale Dag Tegen Geweld Tegen Vrouwen twee voorstellingen over huiselijk geweld, één vanuit het perspectief van de dader en één vanuit het perspectief van het slachtoffer. Daarnaast is er een gemodereerd nagesprek waarin de focus ligt op hoe wij als gemeenschap het uitbannen van huiselijk geweld kunnen vormgeven.
Huiselijk geweld in Nederland
Wereldwijd wordt er sinds 1981, rond 25 november, aandacht besteed aan geweld tegen vrouwen. Op die datum werden in 1960 de drie zussen Mirabal, politieke activisten in de Dominicaanse Republiek, op last van de dictator Trujillo op brute wijze vermoord. Flash forward van 1981 naar 2024 in Nederland: 45% van alle vrouwen maakt ooit in haar leven fysiek en/of seksueel geweld mee. Driekwart is ooit seksueel geïntimideerd. Eén op de tien vrouwen is ooit in haar leven verkracht. Elke 8 dagen word er een vrouw vermoord omdat ze vrouw is.
De eigen woonomgeving blijkt de gevaarlijkste plek voor vrouwen en meisjes. Plegers van geweld tegen vrouwen zijn in veel gevallen de partner, de ex-partner of andere bekenden afkomstig uit de familie- of vriendenkring. Eén op de vijf vrouwen is ooit fysiek mishandeld door een partner of ex-partner. 11% van de vrouwen maakte seksueel geweld door een partner of ex-partner mee. 3% van de vrouwen heeft het afgelopen jaar uit angst voor geweld het eigen huis wel eens vermeden. In de meeste gevallen is de pleger een cis man.
Programma:
Another Day in Paradise
Jeannie Zuiderwijk
Na jarenlange terreur binnen de muren van haar eigen huis en een vlucht naar het buitenland heeft Jeannie Zuiderwijk de moed gevonden de theatrale vertelling Another Day in Paradise te maken, gebaseerd op haar eigen ervaringen. De solovoorstelling toont ons de binnenwereld van een moderne, goed opgeleide vrouw, die boven alles op zoek is naar intimiteit. Zelfs als dat schade veroorzaakt. Samen met schrijver Annemarie de Gee en muzikant Frank Irving gaat Jeannie op zoek naar het samengaan van liefde en terreur, en de schuldvraag waar ze zich sindsdien onherroepelijk tot moet zien te verhouden. Jaarlijks melden zich in ons land ruim 60.000 slachtoffers van huiselijk geweld zich bij de politie. Velen zijn echter niet in de gelegenheid zich als slachtoffer kenbaar te maken. De voorstelling vertelt niet alleen het verhaal van Jeannie, maar stelt het wijdverspreide probleem van intieme terreur en femicide aan de kaak
Waarom mannen slaan
Jurrien van Rheenen & Productiehuis De Generator
Een voorstelling over onomkeerbaarheid, beschadigd DNA en terugkerende patronen. In de voorstelling wordt de nadruk op het verhaal van de man gelegd, om dichter bij zijn realiteit van een geweldsituatie te komen. Wat gebeurt er tijdens de roes van een gevecht? Is het mogelijk je dit te herinneren? Hoe is die ervaring om te zetten in woorden? Hoe komt het dat het grotendeels mannen zijn die geweld gebruiken? Wat is de positie van de man in onze samenleving en welke rol speelt deze positie in een geweldsituatie? Theatermaakster Jurrien van Rheenen maakte de voorstelling ‘Waarom mannen slaan’ op basis van diepte-interviews met mannen en vrouwen die te maken hebben gehad met geweld. De voorstelling kwam tot stand in samenwerking met de Leidse maatschappelijke instellingen De Waag, Exodus, Rosa Manus en Nieuw Pancrat. Samen met schrijfster Tirza Gevers schreef zij vanuit de interviews het script. Spel: Jurrien van Rheenen en Samir Veen.
Randprogramma
Enkel praten over huiselijk geweld of stilstaan bij de pijnlijke cijfers helpt de bewustzijn vergroten maar zal niet direct leiden tot minder geweld. Maar hoe komen we daar wel? Hoe zorgen we ervoor dat mannen stoppen met geweld en met het doden van vrouwen? Wat zijn kleine dingen die mannen kunnen doen en wat zijn grote stappen die ze moeten zetten? En word het niet tijd om ook voorbij het individu te kijken en de systemen te ontmantelen die dit geweld facilliteren of zelfs ervoor verantwoordelijk zijn? In het randprogramma hopen twee radicale theatermakers dichterbij antwoorden te komen tussen de voorstellingen door.
Zachtheid
Het word een heftige avond. Vol triggers. Daarom zal er genoeg ruimte en tijd ingebouwd worden om even bij te komen, zowel fysiek als mentaal. Want deze avond is er niet om slachtoffers te provoceren maar om naar hen te luisteren.